חברים יקרים, הפעם ברצוני לכתוב על אביזרים נלווים שממליצים למטופלים שלנו.בזמן האחרון אני נתקל יותר ויותר במטופלים שמגיעים עם הליכון או מקל הליכה או מקלות (כמו מקלות סקי), בתואנה שכלי עזר זה יקל עליהם, אך מה שקורה ברוב המקרים הוא שהאביזר לא מותאם למטופל ויכול לגרום לעוד נזק.

חברים יקרים, הפעם ברצוני לכתוב על אביזרים נלווים שממליצים למטופלים שלנו.

בזמן האחרון אני נתקל יותר ויותר במטופלים שמגיעים עם הליכון או מקל הליכה או מקלות (כמו מקלות סקי), בתואנה שכלי עזר זה יקל עליהם, אך מה שקורה ברוב המקרים הוא שהאביזר לא מותאם למטופל ויכול לגרום לעוד נזק.

מה זאת אומרת לא מותאם? אפשרות אחת היא- שגובה המקל או ההליכון נמוכים מידי, והאפשרות השניה היא- שהמטופל בכלל לא זקוק לכלי עזר זה.

כשמטופל הולך עם הליכון או מקל שהוא לא זקוק לו, מתחילות להיווצר בעיות נוספות.

  1. כאשר המקל או ההליכון נמוכים מדי (וזה קורה ברוב המקרים), המטופל מתכופף קדימה.
  2. גם אם הגובה מתאים, צריך לשים לב שהמטופל לא מעוות את גופו כדי להתאים את עצמו להליכה עם כלי עזר זה.

בשני המקרים חל נזק של יציבה לא נכונה.

במקרה הראשון-  שרירי הבטן יתקצרו ושרירי הגב יתארכו, זה יגרום לנטייה קדימה של הגוף, ולכן זוקפי הגב ושרירי הישבן יעבדו קשה (על מנת שלא ניפול קדימה), ויובילו לכאבי גב תחתון.

במקרה השני- תלוי במה משתמש המטופל. אם בהליכון- יכול להיות שהגובה מותאם למטופל, אך כמו במקרה הראשון, יש כיפוף. ואם המטופל משתמש במקל הליכה, תהייה השענות לכיוון  המקל, מה שיקצר את שריר ה INTERNAL OBLIQUE  EXTERNAL OBLIQUE ואת שריר QUADRATUS LUMBORUM  ויגרום לנטייה הצידה של הגוף.

כיפוף יגרום ללחץ בגב תחתון ולחץ על חוליות תחתונות, דבר שיכול להוביל לפריצת דיסק. כמו כן, בעקבות שינוי יציבה נגרם לחץ בחוליות הצוואר ויכול לגרום להקרנות על היד או לחולשה ביד, בעקבות כך, כדי לבצע פעולות מסוימות נשתמש בכתף דרך שריר ה TRAPEZIUS או שריר LEVATOR SCAPULA  ולפעמים גם דרך שריר SCALENE, מה שיגרום לפיתוח בעיות בכתף.

חשוב להדגיש שיש מטופלים שאכן צריכים להשתמש בכלי עזר כאלה או אחרים בעקבות המלצה מרופא או פיזיותרפיסט, אך יש לשים לב שכלי עזר אלו מותאמים למטופלים והם יודעים להשתמש בכלים, בכדי שלא יגרמו עוד בעיות עקב שימוש לא נכון.

מטופל שלא זקוק לתמיכה של מקל או הליכון ובכ"ז משתמש-יוצר לעצמו בעיות נוספות.

חישבו טוב טוב לפני שאתם ממליצים למטופל ללכת עם אחד הכלים הנלווים האלו.