לאחרונה, פנה אלי מטפל וביקש להגיע אלי ביחד עם מטופל שלו הסובל מבעיה בכתף. לדבריו, אחרי טיפול המטופל מרגיש נפלא וכעבור מספר ימים הכאב חוזר והוא כמטפל, לא מצליח לפתור את הבעיה.אחת השאלות הראשונות ששאלתי את המטפל, האם נערך למטופל אבחון כללי? תשובתו הייתה,לא, אין צורך רואים שהכתף השמאלית שלו נמוכה, הכתף הימנית גבוהה ומסקנתו הייתה שהגורם לכאב הינה הכתף הבעייתית.

חשיבותו של אבחון כללי ומעמיק.

לאחרונה, פנה אלי מטפל וביקש להגיע אלי ביחד עם מטופל שלו הסובל מבעיה בכתף. לדבריו, אחרי טיפול המטופל מרגיש נפלא וכעבור מספר ימים הכאב חוזר והוא כמטפל, לא מצליח לפתור את הבעיה.

אחת השאלות הראשונות ששאלתי את המטפל, האם נערך למטופל אבחון כללי?  תשובתו הייתה,לא, אין צורך רואים שהכתף השמאלית שלו נמוכה, הכתף הימנית גבוהה  ומסקנתו הייתה שהגורם לכאב הינה הכתף הבעייתית.

כשהם הגיעו אלי לקליניקה ערכתי  אבחון לעומק, מה שכלל  אבחון יציבה בעמידה, בישיבה, בהליכה וכן אבחון שרירים. לאחר האבחון הנחיתי אותו כיצד לטפל . כעבור זמן התקשרתי לבדוק איך מתקדם הטיפול ולשמחתי וזה מה שנאמר לי. "תשמע זה לא להאמין, יש שיפור משמעותי ואנחנו לקראת סוף הטיפולים פשוט, לא יאומן….."

ולכן, הפעם ברצוני לדבר על שריר ה LATISSIMUS DORSI, (בלטינית, "לטיסמוס", משמעו רחב,  ו"דורסי",  משמעו גבי), הוא שטוח והוא גם השריר הרחב ביותר בגב, ובנוסף לעובדות אלו הוא יכול לגרום לבעיות בכתף.

ובכן, מהו השריר? מהיכן הוא יוצא? להיכן הוא מתחבר? ומה תפקידו?

תחל : ריקמת חיבור המצויה ביןT-7 ל- ILIAC CREST וסקרום, 3 או 4 הצלעות התחתונות ,

 " והזווית תחתונה" של השכמה.

אחז :  "ביסיפיטל גרוב" של ה"אומרוס".

פעולה :  "פשיטה", סיבוב "מדיאלי"    ו"אדוקציה" של ה"אומרוס".

עצבוב: THORACODORSAL NEREV C06 – C08

בא לידי ביטוי  בפעילויות כמו: שחיה, עבודה  עם גרזן וכו'.

באבחון של המטופל נצפה,.

ראש נוטה שמאלה , כתף שמאל נמוכה, אגן שמאל נמוך (בדרך כלל בצד   שהכתף נמוכה האגן גבוה אבל כאן זה היה שונה, מה שמראה לנו שאין תבנית)  אגן ימין גבוהה, עצם הזנב נוטה ימינה .

בהסתכלות לעומק רואים שבהטיה של הראש  לשמאל ה Semispinalis Capitis הימני נמתח ומותח את הLONGISSIMUS  שמושך עד עצם הזנב. שריר Coccygeus מחובר מעצם הישיבה לעצם הזנב , ברגע שהאגן עלה למעלה הוא משך את עצם הזנב שמשך את ה LATISSIMUS DORSI כי האגן נמשך למטה ומכאן נגרם הכאב בכתף , המטפל סיפר שעבד הרבה על שריר הTeres Minor , מאחר ולפי במטופל  שם  כאב לו עד מאוד.

חשוב להבין ש ה LATISSIMUS DORSI מבצע סיבוב מאדיאלי  ומותח את הTeres Minorואז נוצר כאב בTeres Minorוברגע שמשחררים את הTeres Minor  ה LATISSIMUS DORSI מתכווץ יותר. לכן לאחר שהמטפל שחרר את הTeres Minor המטופל הרגיש הקלה ואחרי יום חזרו הכאבים.

אפשרויות נוספות:

1.ה LATISSIMUS DORSI מושך את היד כלפי מטה, ועל מנת להמנע מכאב, אנחנו מורידים באופן אוטומטי  את הכתף למטה , דבר שיוצר משיכה של הראש לאותו כיוון, (ה LATISSIMUS DORSI שמאל כתף שמאל תרד ראש ימשך לצד שמאל ימשוך אחריו את ה Upper TrapeZius ) שיטה את הראש שמאלה וימשוך את ה Semispinalis Capitis שמגיע עד T5 יצור כאב באזור  הזווית התחתונה של השכמה הימנית. בנוסף ימשוך את הLONGISSIMUS על 3 חלקיו שמתחבר לSacrum.

  1. משיכת הSacrumשיגרום לדלקת במפרקSacro Ilium , שיכאב מאוד ולפעמים יקשה על ההליכה.
  2. הPosterior Sacroiliac Ligamentימשוך את ה Ischial Tuberosity שימשוך את ה   Hamstrings שיגרום לכאב בברך.

לכן, כשאנחנו כמטפלים מעוניינים בפתרון הבעיה של המטופל, יש חשיבות רבה לאבחון יסודי ומעמיק (גם אם לכאורה, הבעיה נראית לעין באופן ברור). חשוב לאבחן ולפרק לחלקים כל תלונה של מטופל. ורק כך, ניתן להגיע למקור הבעיה(כאב).

אלו הם רק חלק מהמצבים שיכולים להיות, ישנם עוד הרבה אפשרויות.

בהצלחה