שלום לכולם,הפעם, ברצוני לכתוב על הגבלת תנועה במפרק לאחר ניתוח. לאחרונה יצא לי לפגוש 3 מטופלים שסבלו מכך, וגם נשאלתי על כך פעמים מספר בפרטי.תחילה, חשוב להבין מה ביצעו במהלך הניתוח? מה רצו לתקן?

שלום לכולם,

הפעם, ברצוני לכתוב על הגבלת תנועה במפרק לאחר ניתוח. לאחרונה יצא לי לפגוש  3 מטופלים שסבלו מכך, וגם נשאלתי על כך פעמים מספר בפרטי.

תחילה, חשוב  להבין מה ביצעו במהלך הניתוח? מה רצו לתקן?

בחלק גדול מהמקרים, כאשר חיבור הפלטינה לעצם בוצע באופן, שהפלטינה אינה מפריעה לתנועת המפרק יש אפשרות לשקם ולהגדיל את טווח התנועה. אך ברצוני להדגיש שלא תמיד הדבר מתאפשר, תלוי בסוג הניתוח .

לפני  מספר חודשים הגיעה אליי מטופלת לאחר ניתוח של שבר בראש ההומרוס (מצורף הצילום לאחר הניתוח שבו ניתן לראות שהחיבור אינו מייצר מגבלה פיזית למפרק).

מיד לאחר הניתוח היא החלה בסדרה של טיפולי פיזיותרפיה. לאחר 30 טיפולים נאמר לה שלא ניתן לשפר יותר את מצבה.

כשהיא הגיעה אליי לטיפול,  טווח התנועה היה, הרמת יד קדמית כ 45 מעלות וצידית גם כ 45 מעלות .

היום, לאחר 14 טיפולים חל שיפור משמעותי בטווח התנועה. כעת, הרמת יד קדמית גדלה לקרוב ל 150 מעלות  והצידית, גדלה לכ 90 מעלות. כרגע אנחנו ממשיכים בטיפול במגמה להגיע לטווח הרמה קדמי של 180 מעלות.

לפני שאנחנו ניגשים לבדוק,  כיצד ניתן לטפל ולעזור למטופלים שלנו, כדאי להבין מה יכול לגרום להגבלת התנועה?  (וזאת כמובן לאחר שוידאנו שהגורם למגבלה אינו נובע כתוצאה ישירה של הניתוח כפי שציינתי בתחילת המאמר).

  1. שרירים מכווצים עקב טראומה.
  2. שרירים המצויים בטונוס גבוהה עקב טווח תנועה קצר או פעילות מאומצת לפני הניתוח.
  3. הסתיידות במפרק.

בואו נבין מה זו הטראומה הנגרמת לשריר. במהלך תהליך כירורגי , לאחר  שחותכים את העור ומזיזים את השריר, ייגרם קרע בפציה. על מנת להגן על המקום השריר מתכווץ  ומרגע זה הוא נמצא בטונוס גבוה דבר הגורם להקטנת טווח התנועה במפרק. חוסר פעילות במפרק מעבר לזמן מסוים בין אם כתוצאה מכאב או בין אם כתוצאה של טראומה שנגרמה לשרירים בעקבות הניתוח יגרום להסתיידות במפרק.

לכן, תחילה יש לשחרר את כל השרירים מסביב למפרק,  ואז בתהליך איטי ויסודי לפרק את הסתיידות שנוצרה באזור ועל ידי כך נגדיל את טווח התנועה של המפרק ובמצבים מסוימים אף נוכל להחזיר את המפרק לתפקוד מלא.

בהצלחה.