אחד הנושאים השכיחים ביותר, ששבים ועולים ע"י מטפלים ולדעתי נושא שלא מובן די הצורך, הוא – פריצת דיסק, בקע או בלט.

תחילה, נבהיר מה היא פריצת דיסק / בקע? (זה היינו הך, בחלק מהמקומות רשום בקע ובחלק פריצת דיסק), ומהו בלט?

פריצת דיסק הינו מצב שבו הדיסק הנמצא בין החוליות נפרץ וה  Nucleus Polposus (החומר הנמצא בתוך הדיסק) יוצא החוצה אל תוך התעלה השדרתית, או אל תוך תעלות העצבים הצידיות שמתוכן יוצאים העצבים אל הגב התחתון. או במילים אחרות, ה Annulus Fibrosus נקרע.

מצב זה יכול להיגרם על ידי מספר סיבות, תאונה, הרמת משקל בצורה לא נכונה, תנועה לא טובה, שרירים מכווצים עקב יציבה לא נכונה, ניוון של הדיסק עקב הליכה לא נכונה (בהליכה נכונה, אנו יוצרים סיבוב של עמוד שדרה ימינה ושמאלה וכך שומרים על גמישות הדיסק) . עקב כך הדיסק שנשאר עוביו משתנה ומתכווץ קצת .

בלט הינו מצב בו הנוזל Nucleus Polposus לא יצא מהדיסק כמו בתמונה אבל עדיין יכול ללחוץ על העצב.

אני מרבה לשמוע  ממטפלים שמספרים כיצד החזירו את הדיסק למקום, תיקנו את הפריצה או ביטלו את הבלט, אז חשוב לי להדגיש, אין אפשרות כזאת.

על מנת לטפל בפריצת דיסק ולהקל את הסבל הרב הנגרם מכך, יש לאזן את השרירים בין צד ימין לצד שמאל. בדרך כלל, כאשר יש הקרנה לרגל ימין הבעיה מגיע מצד שמאל. כאשר השרירים מכווצים יותר בצד שמאל מימין אז הם מושכים את עמוד השדרה לכיוון שמאל, ואז מופעל לחץ על העצב שיוצא בצד ימין. כמובן, שיש לאזן את כל הגוף.

חשוב מאוד לבצע בדיקה נוירולוגית  (בדיקה נוירולוגית מראה לנו אם יש לחץ על העצב שיוצא מעמוד השדרה) על מנת לראות אם ההקרנה והכאב מקורן בפריצה/מהגב, ייתכן מצב בו קיימת פריצה/ בלט אבל הכאב לא מגיע משם. אחוז גבוה של אנשים מגיל 35 ומעלה מתהלכים עם פריצת דיסק מבלי להיות מודעים לכך (מאחר ואינם חשים כאב).

יש מצבים של פריצה שניתן לאזן אותם מהר יחסית. ויש מצבים שבמקום תתפתח דלקת ותהליך השיקום יהיה ארוך יותר, כמו כן יש מצב של פריצה לשני הצדדים וגם כאן תהליך השיקום יהיה ארוך יותר.

בברכת בריאות טובה ובהצלחה